Avlysning

Oppdatert 09/09-2020

Kommunen har iverksatt en rekke nye, inngripende tiltak  for å få bukt med den dramatiske utviklingen.

Vi i Pinsekirken Tabernaklet ønsker å ta vår del av denne dugnaden for å få ned smittetallene igjen så raskt som mulig og  avlyser derfor alle større samlinger de kommende 10 dagene.

Det vil si at

• Det blir ikke «Bønn og lovsang samling»  denne  torsdagen (10/09).
  • Det blir ikke «Pinsekirken ungdom» på fredag (11/09).
  • Og det blir ikke G12 & G19 Gudstjenester førstkommende søndag (13/09)
  • Formiddagstreffet  neste onsdag 16. sept. blir dessverre også avlyst.

Vi handler ikke p.g.a. frykt, men ønsker å vise et felles ansvar sammen med kommunen i denne situasjonen.

La oss derfor alle gjøre vår del i denne dugnaden, og  opprettholde de smitteversreglene vi har blitt anbefalt, så vi så raskt som mulig kan få kontroll på denne situasjonen, og få  Bergen inn i en god og grønn sone igjen når det gjelder covid19-smitte.

—————————————————

Korona smitteinfo

Koronaviruset ble oppdaget i januar 2020, og informasjon oppdateres daglig.

Denne siden er ment til deg som møtebesøkene hvordan vi i Pinsekirken Tabernaklet håndterer denne situasjonen.

Oppdatering

Det er kommet ny oppdatering fra Folkehelseinstituttet og Bergen kommune om arrangementer, og Pinsekirken Tabernaklet vil nøye følge med på anbefalinger og regler fra myndighetene.

Generelt

Siste oppdaterte informasjon finner du alltid på Folkehelseinstituttets nettsider, www.fhi.no. De og www.helsenorge.no har informasjonen man trenger, konkrete råd og også mange spørsmål og svar. Finner du ikke svar på det du lurer på, kan du ringe informasjonstelefonen på 815 55 015. Dersom du tror du er smittet, ring fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117

Vi som kirke anbefaler i samråd med FHI og Bergen kommune:

• Alle som er syke, eller har vært i område med smitte bør ikke oppsøke gudstjenester eller annen folkemengde for tiden.
  • Vi håndhilser ikke og klemmer ikke på hverandre ved gudstjenester og andre samlinger for tiden.
  • Vi prøver å holde AntiBac tilgjengelig, men opplever at produktet for tiden er utilgjengelig fra leverandørene.
  • Vi oppdaterer renhold av toaletter, vasker, dørhåndtak, rekkverk o.l.
  • Vi dropper kirkekaffe og annen servering inntil videre.
  • Samtaler bør taes på telefon, så langt det er mulig.
  • Vi kan med enkle tiltak redusere risikoen for dråpesmitte ved å holde avstand.
  • Man bør hoste og nyse inn i tørkepapir/papirlommetørkle og kaste papiret rett i en søppelpose etter bruk.
  • Man bør videre alltid utføre håndhygiene (håndvask med såpe og lunkent vann anbefales, men hånddesinfeksjon er et godt alternativ) før man berører gjenstander andre tar på.
    Har man ikke papir tilgjengelig er det et godt alternativ å hoste eller nyse i albuekroken. Disse tiltakene begrenser både smittespredningen i luften og til gjenstander i omgivelsene

Du kan lese mer fra FHI om smittereduksjon her.

Om koronaviruset

Koronaviruset eller Covid-19 har forårsaket et utbrudd av luftveisinfeksjon, som startet i Wuhan i Kina. De fleste tilfellene som er rapportert (80%) har fått mild sykdom, men det er også tilfeller av alvorlig sykdom og død. 30. januar 2020 erklærte WHO utbruddet som en «alvorlig hendelse av betydning for internasjonal folkehelse». Erklæringen er ment å styrke Verdens helseorganisasjon (WHO) sin koordinering av innsatsen mot videre spredning av sykdom forårsaket av det nye viruset.

De fleste som blir smittet vil trolig få milde luftveissymptomer som vil gå over av seg selv, mens noen vil få alvorligere sykdom med blant annet lungebetennelse og pustebesvær.

Basert på opplysninger fra utbruddet i Kina, ser det ut til at følgende grupper har høyere risiko for alvorlig forløp av covid-19:

• Eldre personer (>65 år)
  • Personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom (kardiovaskulær sykdom), diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk (hypertensjon). Personer som røyker har også muligens en høyere risiko for alvorlig forløp av koronoavirus-sykdommen.

Vi har per i dag ikke kjennskap til andre definerte risikogrupper, men dette kan endres etter hvert som det tilkommer mer kunnskap om covid-19

Gudstjenester og arrangementer

Myndigheten avgjør hva som skal begrenses ift arrangementer, og styret i Pinsekirken Tabernaklet følger nøye med om evt avlysning av gudstjenester eller nye restriksjoner i gudstjenestene våre skal iverksettes, og samlinger forøvrig.

Denne siden er ment å være infoside til medlemmer og møtebesøkende dersom nye vedtak gjøres.

All nødvendig henvendelse kan gjøres i mail til administrasjonen. (post-mailen).