Korona (Covid-19)

Avlysning

Pinsekirken Tabernaklet avlyser all aktivitet fra nå av og til og med 25. mars. Ny informasjon kommer innen da.

Det sendes alternativ gudstjeneste til deg kl 12 på Facebook/ Pinsekirken Tabernaklet

For familier med barn i barnekirken ønsker vi å tilby et opplegg som dere kan gjennomføre hjemme. All informasjon om dette finner dere i facebookgruppene – MINI-kirken // Pinsekirken Barn, MEDI-kirken // Pinsekirken Barn, MAXI-kirken // Pinsekirken Barn.

Pinsekirken Ung avlyser sitt arrangement fredag den 13. mars

Bønn / lovsang torsdag den 12. mars er avlyst.

Korona smitteinfo

Koronaviruset ble oppdaget i januar 2020, og informasjon oppdateres daglig.

Denne siden er ment til deg som møtebesøkene hvordan vi i Pinsekirken Tabernaklet håndterer denne situasjonen.

Oppdatering

Det er kommet ny oppdatering fra Folkehelseinstituttet og Bergen kommune om arrangementer, og Pinsekirken Tabernaklet vil nøye følge med på anbefalinger og regler fra myndighetene.

Generelt

Siste oppdaterte informasjon finner du alltid på Folkehelseinstituttets nettsider, www.fhi.no. De og www.helsenorge.no har informasjonen man trenger, konkrete råd og også mange spørsmål og svar. Finner du ikke svar på det du lurer på, kan du ringe informasjonstelefonen på 815 55 015. Dersom du tror du er smittet, ring fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117

Vi som kirke anbefaler i samråd med FHI og Bergen kommune:

• Alle som er syke, eller har vært i område med smitte bør ikke oppsøke gudstjenester eller annen folkemengde for tiden.
  • Vi håndhilser ikke og klemmer ikke på hverandre ved gudstjenester og andre samlinger for tiden.
  • Vi prøver å holde AntiBac tilgjengelig, men opplever at produktet for tiden er utilgjengelig fra leverandørene.
  • Vi oppdaterer renhold av toaletter, vasker, dørhåndtak, rekkverk o.l.
  • Vi dropper kirkekaffe og annen servering inntil videre.
  • Samtaler bør taes på telefon, så langt det er mulig.
  • Vi kan med enkle tiltak redusere risikoen for dråpesmitte ved å holde avstand.
  • Man bør hoste og nyse inn i tørkepapir/papirlommetørkle og kaste papiret rett i en søppelpose etter bruk.
  • Man bør videre alltid utføre håndhygiene (håndvask med såpe og lunkent vann anbefales, men hånddesinfeksjon er et godt alternativ) før man berører gjenstander andre tar på.
    Har man ikke papir tilgjengelig er det et godt alternativ å hoste eller nyse i albuekroken. Disse tiltakene begrenser både smittespredningen i luften og til gjenstander i omgivelsene

Du kan lese mer fra FHI om smittereduksjon her.

Om koronaviruset

Koronaviruset eller Covid-19 har forårsaket et utbrudd av luftveisinfeksjon, som startet i Wuhan i Kina. De fleste tilfellene som er rapportert (80%) har fått mild sykdom, men det er også tilfeller av alvorlig sykdom og død. 30. januar 2020 erklærte WHO utbruddet som en «alvorlig hendelse av betydning for internasjonal folkehelse». Erklæringen er ment å styrke Verdens helseorganisasjon (WHO) sin koordinering av innsatsen mot videre spredning av sykdom forårsaket av det nye viruset.

De fleste som blir smittet vil trolig få milde luftveissymptomer som vil gå over av seg selv, mens noen vil få alvorligere sykdom med blant annet lungebetennelse og pustebesvær.

Basert på opplysninger fra utbruddet i Kina, ser det ut til at følgende grupper har høyere risiko for alvorlig forløp av covid-19:

• Eldre personer (>65 år)
  • Personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom (kardiovaskulær sykdom), diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk (hypertensjon). Personer som røyker har også muligens en høyere risiko for alvorlig forløp av koronoavirus-sykdommen.

Vi har per i dag ikke kjennskap til andre definerte risikogrupper, men dette kan endres etter hvert som det tilkommer mer kunnskap om covid-19

Gudstjenester og arrangementer

Myndigheten avgjør hva som skal begrenses ift arrangementer, og styret i Pinsekirken Tabernaklet følger nøye med om evt avlysning av gudstjenester eller nye restriksjoner i gudstjenestene våre skal iverksettes, og samlinger forøvrig.

Denne siden er ment å være infoside til medlemmer og møtebesøkende dersom nye vedtak gjøres.

All nødvendig henvendelse kan gjøres i mail til administrasjonen. (post-mailen).