Tema søndag 28. mars 2020: NATTVERD

Bibeltekst: Markus 14,12-26 / 1 Kor 11,23-26 / Finn teksten i en barnebibel

Se Barnebibelen – “Avskjedsmåltidet”

Dagens setning: Vi feier nattverd for å minnes Jesus

Denne søndagen ønsker vi at dere sammen med barna skal snakke om hvorfor vi feirer nattverd. Vi vil også oppmuntre dere til å dele nattverd sammen som familie. Jesus ville at vi som tror på han skal gjøre nattverdsmåltidet på samme måten som disiplene for å minnes han. Når vi deler nattverd sammen husker vi på Jesus og det han gjorde for oss i påsken.

Nattverd er en hellig handling. Forbered de på at det er en brødbit og et lite glass saft til hver. Nattverden er for de som tror. Snakk med barna om at dette er en frivillig handling. Er de usikre er det helt ok å la være.

Samtalespørsmål:

• Hva husker dere fra historien?
  • Hvorfor feirer vi nattverd?
  • Hvordan synes dere det er å feire nattverd?
    • Som voksen del gjerne hvorfor det er viktig for deg.

Bønn: Spør gjerne hva barna vil be og takke for. Takk for det Jesus gjorde for oss. Be for venner/familie vi ikke har sett på lenge.

Musikk: Søk gjerne opp vår spilleliste “Pinsekirken Barn” på spotify

Aktivitet:Bak gjerne deres eget nattverdsbrød

Tema søndag 22. mars 2020: SOAP

BIBELLESING VED BRUK AV SOAP
Hele kirken er for tiden i gang med en taleserie om Markusevangeliet. Denne søndagen er det fokus på SOAP, som er et verktøy som kan hjelpe oss når vi leser i bibelen. Som kirke har vi utarbeidet en egen versjon for barn og familier. Vi ønsker denne uken at dere skal SOAPe fortellingen om når Jesus metter 5000 fra Markus 6. Dette kan være en fin aktivitet å gjøre som familie, og kanskje de litt eldre barna har lyst til å prøve på egenhånd?
Ved å bruke SOAP kan vi få en større forståelse av det vi leser i bibelen, og hva det betyr for oss. Nedenfor finner dere oppskriften. Lykke til :)
Vi oppmuntrer også til å bruke litt tid på å synge og be sammen som familie.
Forslag til bønne- og takkemner: Takk for helsevesenet, for de som styrer landet. Be for syke, og for hverandre. Spør gjerne hva barna har har lyst til å be eller takk for.
Du finner vår spilleliste på Spotify.

Tema søndag 15. mars 2020: Tilgivelse

Bibeltekst: Johannes 15, 11-32 – Den bortkomne sønn

Dagens setning: Alle trenger tilgivelse

Denne uken ønsker vi å bruke historien om den bortkomne sønn til å snakke om tilgivelse. I historien, tar den yngre sønnen mange dumme valg, og når han kommer hjem igjen så har faren all rett til å ikke ønske han velkommen. Likevel gjør faren det helt motsatte, han tilgir sønnen, og steller i stand fest for å feire at sønnen er tilbake og for å ønske han velkommen hjem. På samme måte som faren tilgir sønnen og elsker han, så tilgir og elsker Gud oss.

Vi gjør alle noen dumme ting innimellom, og det er derfor viktig at vi både ber om og gir tilgivelse til andre.

Samtalespørsmål:

• Hva handlet historien om? (La barna gjenfortelle først)
  • Hvordan reagerer du når du har gjort noe dumt?
  • Når har noen tilgitt deg? Snakk gjerne om konkrete situasjoner og hvordan det føles å bli tilgitt.
  • Har du tilgitt noen? Hvordan tror du de opplevde det?
  • Som voksen del gjerne en passende historie om en gang du tilga noen.

Bønn: Be om hjelp til å tilgi hverandre og om tilgivelse fra Gud. Spør barna om det er noe spesielt de vil be for. Takk for hverandre, et trygt land og en Gud som tilgir og elsker oss.

Musikk: Søk gjerne opp vår spilleliste “Pinsekirken Barn” på spotify